Общинска избирателна комисия Септември


РЕШЕНИЕ
№ 128
Септември, 18.10.2019

ОТНОСНО: Произнасяне по сигнал вх. № 154/15.10.2019 г. от Борислав Стефанов Малешков в качеството му на кандидат за общински съветник, за спазване на действащата нормативна уредба и за нарушения на чл.168 ал. 3 от ИК.

ОБЩИНСКА ИЗБИРАТЕЛНА КОМИСИЯ ГР. СЕПТЕМВРИ

Град Септември,  ул."Александър Стамболийски" № 37А

GSM:0888587505 email: [email protected]

 

РЕШЕНИЕ 128-МИ/18.10.2019 г.

от заседание на ОИК гр. Септември

 

 

ОТНОСНО: Произнасяне по  сигнал вх. № 154/15.10.2019 г. от Борислав Стефанов Малешков в качеството му на кандидат за общински съветник, за спазване на действащата нормативна уредба и за нарушения на чл.168 ал. 3 от ИК.

           

В ОИК е постъпил сигнал вх. № 154/15.10.2019 г. от Борислав Стефанов Малешков в качеството му на кандидат за общински съветник, за спазване на действащата нормативна уредба и за нарушения на ИК. Сигналът е заведен с вх. № 154/15.10.2019 г. от дв. вх. рег. на ОИК Септември и е под № 5 в Електронния публичен регистър на жалбите и сигналите, подадени до ОИК Септември и решенията по тях.

В сигнала са посочени три отделни деяния, които според подателя съставляват нарушения на чл.168 ал.3 от ИК, както следва:

По точка едно от сигнала се твърди, че кандидатът за кмет на община Септември Марин Василев Рачев от МК ОБЕДИНЕНИ ЗЕМЕДЕЛЦИ и служител в Общинската администрация – Ива Дачева, както и кандидат за общински съветник от същата коалиция Асен Гаджев, откриват две улици в гр.Септември-„Стефан Захариев” и „Бузлуджа”, за което е налице снимков материал в социалната мрежа „Фейсбук”.

Твърди се нарушение на чл. 168, ал. 3 от ИК.

 

По точка две от сигнала се твърди, че местният рапър Николай Гугутков-Йоро, и кандидатът за за общински съветник от МК ОБЕДИНЕНИ ЗЕМЕДЕЛЦИ - Ина Сербезова, в присъствието на кандидата за кмет на община Септември от същата коалиция Марин Василев Рачев, откриват официално обновен парк при Костницата, за което е налице снимков материал в социалната мрежа „Фейсбук”.

Твърди се нарушение на чл. 168, ал. 3 от ИК.

 

По точка три от сигнала се твърди, че в продължение на булевард България в гр.Септември на стълбовете за улично осветление са поставени агитационни материали, изобразяващи кандидатът за кмет на община Септември от МК ОБЕДИНЕНИ ЗЕМЕДЕЛЦИ Марин Василев Рачев, както и водачът на листата за общински съветници от същата коалиция Георги Йовчев. Приложен е снимков материал.

Твърди се нарушение на чл. 168, ал. 3 от ИК.

 

Иска се ОИК Септември да изиска информация от врид кмет на Община Септември Лилия Етова има ли сключен договор с Община Септември или съответно разрешение обективирано по надлежен ред, с изрична заповед за поставяне на посочените агитационни материали на обекти в режим на публична общинска собственост-стълбове за улично осветление.

 

Сигналът е разгледан в проведено заседание на ОИК Септември на 15.10.2019 г. Взето е решение да бъде изискана информация за изясняване на фактите и обстоятелствата, посочени в сигнала, както следва:

 

По т. 1 сигнала - да се изиска информация от Община Септември, относно обстоятелствата участвали ли  са  лицата,  посочени в сигнала в конкретното мероприятие, описано в същия и в качеството си на какви.

 

По т. 2 от сигнала - да се изиска информация от Община Септември, както и от кметство с.  Симеоновец относно обстоятелствата участвали ли  са  лицата,  посочени в сигнала в конкретното мероприятие, описано в същия и в качеството си на какви.

 

По т. 3 от сигнала - да се изиска информация от врид кмет на Община Септември Лилия Етова има ли сключен договор с Община Септември или съответно разрешение обективирано по надлежен ред, с изрична заповед за поставяне на посочените агитационни материали на обекти в режим на публична общинска собственост-стълбове за улично осветление.

Към писмата до Община Септември е приложен и сигнал вх. № 154/15.10.2019 г., който да се има предвид при предоставяне на исканата информация.

 

Указано е на длъжностните лица на Община Септември, че за непредставяне на исканата информация се носи съответната отговорност по Изборния кодекс.

 

С писмо вх. № 174/17.10.2019 г. в ОИК Септември е постъпил отговор от Община Септември, в който се съдържа следната информация:

 

По т.1 от сигнала: Община Септември няма договорни отношения с фейсбук профила ЛОКОМОТИВ СЕПТЕМВРИ, както и с други страници, отразяващи събития в Общината. Общината не е провеждала мероприятия по откриване на улици или други обекти. Служителката на Общината Ива Дачева е присъствала на това събитие в изнвънработно време и не касае функциите й като служител на Общината.

 

По т.2 от сигнала: Община Септември не е провеждала мероприятия по откриване на парк Костницата, улици или други обекти.

 

По т.3 от сигнала: Община Септември има сключен договор за поставяне на пана, разположени на стълбовете за улично осветление по булевард „България”.

 

 

Членовете на ОИК – Септември проведоха разисквания по всеки един от поставените въпроси от сигнала. Изказаха се мнения и се обсъдиха разпоредбите на ИК.

По точка едно от сигнала и за да се произнесе ОИК Септември съобрази следното:

По т. 1 от сигнала - Не са налице данни за провеждане на предизборна агитация, съобразно разпоредбата на § 1, т. 17 от ДР на ИК. Както вече беше посочено, законодателят е дал легална дефиниция за ,,предизборна агитация’’. Предвид изчерпателната законодателна уредба на това понятие, разширителното тълкуване на понятието ,,агитация’’ е недопустимо. Забраната, предвидена в закона, е да се агитира ,,за подкрепа’’, респективно за ,,неподкрепа’’ на някой кандидат, партия или коалиция. Всички други действия и/или бездействия на кандидатите, осъществени в рамките на предизборната кампания, които не покриват законодателната дефиниция на понятието ,,предизборна агитация’’ не могат да се считат за нарушение на ИК. В този смисъл е постоянната практика на Върховния административен съд, обективирана в Решение № 4153/11.04.2016 г. постановено по адм. дело № 14618/2015 г. на ВАС, Четвърто отделение, Решение № 2904/09.03.2017 г. постановено по адм. дело № 2648/2017 г. на ВАС, Четвърто отделение. Аналогично е разбирането и на ЦИК, изразено в Решение № 3976-ПВР/05.11.2016 г. и Решение № 4398-НС/02.03.2017 г.

За да бъде констатирано конкретно нарушение на разпоредбите на ИК, то следва да са налице обективни данни и доказателства за осъществяване на предизборна агитация. От данните посочени в подадения сигнал, както и приложения снимков материал, инкорпориран в същия, а така също и от допълнително представените писмени доказателства, не може да се формира категоричен и безусловен извод, че са осъществени действия, които да покриват понятието предизборна агитация. Не са налице доказателства, а и не се твърди в подадения сигнал да са осъществени конкретни действия, а именно призив за подкрепа или за неподкрепа на определен кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет.

Следва да се отбележи, че съгласно разпоредбата на § 1, т. 15 от ДР на ИК: „Медийна услуга" е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея, независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. Медийни услуги са:  а) печатните медии - вестници, списания и други периодични издания;  б) медиите, разпространявани чрез електронни съобщителни мрежи, като:  аа) обществените и търговските електронни медии - лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги;  бб) онлайн новинарските услуги - електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания. Не са медийни услуги социалните мрежи - фейсбук, туитър и други подобни, и личните блогове с изключение на профилите в социалните мрежи на медиите по букви „а" и „б".

Както е посочено по-горе, законодателят изрично е изключил социалните мрежи, включително фейсбук от понятието „Медийни услуги”. В тази насока е и разбирането на ЦИК, изразено в Решение №4858-МР от 19.08.2017 г., съгласно което на основание разпоредбата на параграф едно, точка петнадесет от ДР на ИК нито ОИК, нито ЦИК осъществяват контрол върху социалната мрежа фейсбук.

От друга страна от отговора на Община Септември става ясно, че Община Септември, както и кметствата към нея нямат договорни отношения с цитирания фейсбук профил, както и с други страници, отразяващи събитията в общината. Уточнено е, освен това, че вестник „Септемврийци” не е издаван откакто е започнала предизборната кампания и няма да се издава до приключването й.

 

В допълнение следва да се отбележи, че за ОИК Септември не съществува задължение за служебно събиране на доказателства. Изборният процес не е типичен административен процес, като разпоредбите на чл. 36, ал. 1 от АПК в конкретната хипотеза не намират приложение /в този смисъл Решение № 2904/09.03.2017 г. постановено по адм. дело № 2648/2017 г. на ВАС, Четвърто отделение/.

В заключение следва да се отбележи, че не са налице обективни данни и доказателства за нарушение на разпоредбите на ИК.

 

По т. 2 от сигнала - Не са налице данни за провеждане на предизборна агитация, съобразно разпоредбата на § 1, т. 17 от ДР на ИК. Както вече беше посочено, законодателят е дал легална дефиниция за ,,предизборна агитация’’. Предвид изчерпателната законодателна уредба на това понятие, разширителното тълкуване на понятието ,,агитация’’ е недопустимо. Забраната, предвидена в закона, е да се агитира ,,за подкрепа’’, респективно за ,,неподкрепа’’ на някой кандидат, партия или коалиция. Всички други действия и/или бездействия на кандидатите, осъществени в рамките на предизборната кампания, които не покриват законодателната дефиниция на понятието ,,предизборна агитация’’ не могат да се считат за нарушение на ИК. В този смисъл е постоянната практика на Върховния административен съд, обективирана в Решение № 4153/11.04.2016 г. постановено по адм. дело № 14618/2015 г. на ВАС, Четвърто отделение, Решение № 2904/09.03.2017 г. постановено по адм. дело № 2648/2017 г. на ВАС, Четвърто отделение. Аналогично е разбирането и на ЦИК, изразено в Решение № 3976-ПВР/05.11.2016 г. и Решение № 4398-НС/02.03.2017 г.

За да бъде констатирано конкретно нарушение на разпоредбите на ИК, то следва да са налице обективни данни и доказателства за осъществяване на предизборна агитация. От данните посочени в подадения сигнал, както и приложения снимков материал, инкорпориран в същия, а така също и от допълнително представените писмени доказателства, не може да се формира категоричен и безусловен извод, че са осъществени действия, които да покриват понятието предизборна агитация. Не са налице доказателства, а и не се твърди в подадения сигнал да са осъществени конкретни действия, а именно призив за подкрепа или за неподкрепа на определен кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет.

Следва да се отбележи, че съгласно разпоредбата на § 1, т. 15 от ДР на ИК: „Медийна услуга" е създаването и разпространението на информация и съдържание, предназначени за значителна част от аудиторията и с ясно въздействие върху нея, независимо от средствата и технологията, използвани за предаването им. Медийни услуги са:  а) печатните медии - вестници, списания и други периодични издания;  б) медиите, разпространявани чрез електронни съобщителни мрежи, като:  аа) обществените и търговските електронни медии - лицензираните или регистрираните обществени или търговски доставчици на аудио-визуални медийни услуги или радиоуслуги;  бб) онлайн новинарските услуги - електронните издания на вестници, списания, информационни агенции и други електронни издания. Не са медийни услуги социалните мрежи - фейсбук, туитър и други подобни, и личните блогове с изключение на профилите в социалните мрежи на медиите по букви „а" и „б".

Както е посочено по-горе, законодателят изрично е изключил социалните мрежи, включително фейсбук от понятието „Медийни услуги”. В тази насока е и разбирането на ЦИК, изразено в Решение №4858-МР от 19.08.2017 г., съгласно което на основание разпоредбата на параграф едно, точка петнадесет от ДР на ИК нито ОИК, нито ЦИК осъществяват контрол върху социалната мрежа фейсбук.

От друга страна от отговора на Община Септември става ясно, че Община Септември, както и кметствата към нея нямат договорни отношения с цитирания фейсбук профил, както и с други страници, отразяващи събитията в общината. Уточнено е, освен това, че вестник „Септемврийци” не е издаван откакто е започнала предизборната кампания и няма да се издава до приключването й.

 

В допълнение следва да се отбележи, че за ОИК Септември не съществува задължение за служебно събиране на доказателства. Изборният процес не е типичен административен процес, като разпоредбите на чл. 36, ал. 1 от АПК в конкретната хипотеза не намират приложение /в този смисъл Решение № 2904/09.03.2017 г. постановено по адм. дело № 2648/2017 г. на ВАС, Четвърто отделение/.

В заключение следва да се отбележи, че не са налице обективни данни и доказателства за нарушение на разпоредбите на ИК.

 

По точка три от сигнала:

Твърди се нарушение на чл.168, ал.3 от ИК, във връзка с поставяне на предизборни материали на стълбовете за улично осветление по булевард „България”.

От отговора на Община Септември става ясно, че Общината има сключен договор за ползване на пана, разположени на стълбовете за улично осветление по булевард „България”.

При наличие на договорни отношения между общината и трето лице не е налице нарушение на чл.168 ал.3 от Изборнкия кодекс /безплатно ползване на публичен административен ресурс/. В конкретния случай въпросът, зададен от ОИК на Община Септември, е изцяло съобразен с въпроса, поставен от автора на сигнала, като не е налице негова промяна или перифразиране. Отговорът на Община Септември е съобразен с поставения въпрос. Вън от горното, в сигнала не са изложени конкретни данни и доводи за наличие на ползване на публичен ресурс, а се излагат единствено съмнения в тази насока. Липсват доказателства за нарушение на ИК. Такава е и практиката на ЦИК, формирана по жалба против решение на ОИК Столична община, както и в решение №1417-МИ от 16.10.2019 г на ЦИК /т.4 от това решение/.

 

Решението беше подложено на поименно гласуване, отразено в протокола.

 

След проведените разисквания и поименно гласуване по отделно по всяка една от двете точки от сигнал с вх. № 145/12.10.2019 г. ОИК Септември

 

РЕШИ:

 

  1. Не установява нарушение на разпоредбите на ИК, съгласно изложеното в точка едно от сигнал с вх. № 154/15.10.2019 г.
  2. Не установява нарушение на разпоредбите на ИК, съгласно изложеното в точка две от сигнал с вх. № 154/15.10.2019 г.
  3. На основание чл.85, ал.4, изр.второ от ИК отхвърля сигнал с вх. №154 от 15.10.2019 г. в частта му досежно точка трета.

 

 

 

 

Решението подлежи на обжалване пред ЦИК в тридневен срок, считано от обявяването му .

 

Препис от решението да се изложи на информационното табло и на интернет страницата на  Общинска избирателна комисия - Септември.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Мануел Христов Манчев

 

СЕКРЕТАР: Васил Стефанов Мезов

Председател: Мануел Христов Манчев

Секретар: Васил Стефанов Мезов

* Публикувано на 18.10.2019 в 19:08 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930 

Решения

  • № 296 / 24.08.2023

    относно: Обявяване за избран за общински съветник в Община Септември следващия в листата на Коалиция „АЛТЕРНАТИВА НА ГРАЖДАНИТЕ”

  • № 248 / 18.08.2021

    относно: Вземане на решение за изпращане на ЦИК доказателство, че Решение № 246/08.02.2021 г. на ОИК Септември е влязло в сила

  • № 247 / 12.04.2021

    относно: Обявяване за избран за общински съветник в Община Септември следващия в листата на Местна коалиция „БСП за България”

всички решения